Eerste halfjaar als ondernemer

Blonde’s eerste halfjaar als fulltime ondernemer

0 Shares
0
0
0

Blonde is sinds 1 december 2020 fulltime ondernemer. Inmiddels zijn we het eerste halfjaar voorbij en blikt ze terug. Wat ging er goed en wat ging er minder goed? Hieronder vind je Blonde’s analyse op haar ondernemerscapriolen.

Halfjaarlijkse recap

Op een zonnige dinsdagochtend naar je werk wandelen en je baan opzeggen – ZONDER plan: ik kan het niemand aanraden. En tóch deed ik het. “De enige manier om snel vooruit te komen is om alle schepen achter me te verbranden”, dacht ik. Leuke filosofie, maar dan moet in de praktijk ook wel echt alles meezitten. En ook niet geheel onbelangrijk: als jij op dinsdag je ontslag aankondigt en op woensdag hoort dat de wereld in recessie vervalt, hmmm… mwah. Dan is dat een vraag of je je ontslag wel zo juist getimed hebt. Maar: ik geloof erin dat je juíst door in een economische crisis te beginnen, alleen maar kunt groeien.

Toch gaf het eerste halfjaar als fulltime ondernemer een nogal hobbelige start. Hoewel ik het niet meer zou willen verruilen voor wat dan ook, zou ik het de volgende keer wel iéts anders aanpakken…

Niet doen:

Er zijn een hoop dont’s als kersverse ondernemer. Zoals ál het geld opmaken wat je eigenlijk aan omzetbelasting en  inkomstenbelasting moet betalen, bijvoorbeeld. No worries, dat heb ik gelukkig niet gedaan. Nee, ik stapte in andere valkuilen. Valkuilen die me vrij duur zijn komen te staan. Zo liet ik me bijvoorbeeld net even iets teveel leiden door anderen in een belangrijke beslissing.

  • NIET DOEN: Je gek laten maken door anderen

Als ondernemer ben je autonoom; je mag helemaal zélf beslissen wat je wel en niet doet. Ein-de-lijk heb je die vrijheid waar je – wellicht net zoals ik – al langere tijd naar smachtte. Wat je dan vooral niet moet doen is de adviezen van anderen klakkeloos overnemen. Zéker niet wanneer die anderen: a) geen ondernemer zijn, of b) wél ondernemer zijn met als enige doel om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te verdienen – over jouw rug. Deze meid had dat nog niet helemaal door en ging in december VOLLEDIG TEGEN HAAR INTUÏTIE IN, in zee met twee jonge ondernemers die haar Facebook advertenties zouden verzorgen. Ondanks dat mijn gevoel zei: “Wacht even, neem nog even de tijd om je businessmodel en je marketingfunnel beter uit te denken” – en ik dit ook zo communiceerde, werd ik toch overgehaald. “Nee, je kunt beter direct beginnen. Dan kan je Pixel alvast data opbouwen”. Kuch, proest, ik vervloek mezelf nog altijd dat ik hierin mee ben gegaan.

Het resultaat? 100 waardeloze e-mailadressen en 4.000 euro lichter.

  • OOK NIET DOEN: Té snel willen gaan

Het nadeel van “Alle schepen achter je verbranden” is dat ik als kersverse fulltime ondernemer wel snel moést gaan. Ik had geen keus. Het probleem is dan alleen dat je dingen gaat lopen forceren. Ik vergelijk het ook weleens met zo’n grote glazen draaideur in in warenhuizen en in (semi-)overheidsgebouwen. Ga je ertegen lopen duwen dan blokkeert ‘ie. En stel dat ‘ie niet blokkeert en je geeft er een flinke duw tegen, dan lig je ook zo weer buiten. Heb je een mental picture kunnen maken? Dan snap je: geen succes dus.

Ik leerde vooral dat succes een optelsom is van de dagelijkse (kleine) dingen die we doen. Zoals bijvoorbeeld elke dag 10 regels van een boek lezen. Doe je dan 365 dagen, dan heb je na een jaar 3.650 pagina’s gelezen. Een gemiddeld boek heeft zo’n 250 pagina’s: 3.650/250 = 14,6. Na een jaar heb je dan dus bijna 15 boeken uitgelezen. Wanneer is de laatste keer dat, dat jou is gelukt?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor alles: kleine beetjes tellen op. Elke dag een halfuurtje wandelen. Elke dag één artikel schrijven. Elke dag… je snapt ‘m.

  • OOK NIET DOEN: Klanten aannemen waar je geen goed gevoel bij krijgt

Nog zo’n voordeel van ondernemer zijn is dat je je eigen klanten kunt kiezen. Jij bepaalt met wie je wilt werken. Sterker nog: ook al werk je er al mee, dan nog kun je er zelfs voor kiezen om die samenwerking te beëindigen. Ik heb dat in mijn eerste halfjaar dus twee keer gedaan. Het is mijn ervaring dat klanten die de allergoedkoopste prijs van je willen, ook de grootste zeurders zijn die er bestaan. Daarom geef ik ook nooit (meer) korting – met uitzondering van lanceeracties.

Ik investeer liever in goede marketing en in het overbrengen van waardeoverdracht, dan dat ik potentiële klanten korting geef. Nooit meer.

Wel doen:

  • Luisteren naar je intuïtie

Je hoeft niet alles op gevoel te doen, want je gevoelens kunnen je ook bedriegen. Maar… wat ik je wil meegeven is: luister wél naar je intuïtie. Dat is dat stemmetje in je hoofd dat je soms zomaar en uit het niks een geniale ingeving geeft.

  • Je boekhouding gelijk goed regelen

Cijfers. Administratie. Ik. haat. het. Maar als er iéts belangrijk is in je onderneming is dit het wel. Mijn tip: regel dit gelijk goed(!). Ik heb dit aangepakt met hulp van het boekhoudprogramma Moneybird. Ideaal voor zzp’ers. Ik kan hier alle offertes, crediteuren (inkoopfacturen) en debiteuren (verkoopfacturen) makkelijk in bijhouden. Ik kan zelfs digitaal offertes versturen naar potentiële klanten, die zij – op hun beurt – weer digitaal kunnen ondertekenen. En als die offerte eenmaal geaccepteerd is zie ik dat, en zet ik hem met één klik over naar een factuur. Door dit soepele systeem kom ik net wat professioneler over – en ik heb er zelfs al meerdere keren klanten mee geïmponeerd en voor me gewonnen. Ideaal.

Ook je aangifte omzetbelasting doe je makkelijk en snel met behulp van Moneybird. Dat scheelde mij al meerdere kwartalen een hoop hoofdpijn.

Moneybird kost € 14,95 per maand en is het – wat mij betreft – driedubbel en dwars waard.

0 Shares
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like